המכונית The Car
המכונית, ההמצאה המהפכנית החשובה ביותר מאז המצאת הגלגל.
מאז ומעולם רצה האדם לנוע ממקום למקום ולעשות זאת במהירות האפשרית. עד שהוא הצליח לביית בהמות שונות הוא היה הולך רגלי. המרחקים היו ארוכים והדבר ארך זמן רב. ברגע שהצליחו לביית את החמור והסוס, השתפר המצב מאוד. החמור שימש את פשוטי העם והסוס את האצולה. לאחר מכן הצליח האדם לביית בעלי חיים נוספים (כגון הגמל והפיל) כך שניתן לו גם לרכוב עליהם וגם להעביר משאות ממקום למקום.
ההתקדמות הגדולה חלה עם המצאת הגלגל, והעברת משאות ובני אדם בעזרת עגלות אותן רתמו לבעל חיים שור או סוס. למרות השיפור המשמעותי,המהירות הייתה עדיין איטית.
בשנת 1748 נסללה מסילת הברזל הראשונה באנגליה ואת הקרונות משכו סוסים. ג'ורג' סטיבנסון שהתגורר ליד המסילה החליט בעזרת בנו לבנות קטר שיונע על-ידי קיטור והוא שנתן לקטר את השם היפה 'רוקט'. הקטר נסע במהירות של 15 קילומטר בשעה.
מכונית הומצאה בשנת 1769 אך המנוע שלה היה גדול ומגושם והיה צריך קיטור להפעלתו.
פארדייה (Fardier) היה כלי רכב הנע על שלושה גלגלים בעל מנוע קיטור שמהירותו הייתה 4 קמ"ש, אותו בנה ניקולא ז'וזף קאונו בשנת 1771. הוא נפטר 33 שנים מאוחר יותר. הרכב שהיה יחידי ולא נבנו כמותו יותר, נבנה בעבור שר המלחמה הצרפתי.
מנוע השריפה הפנימית כפי שאנו מכירים כיום הומצא בשנת 1807 על ידי הממציא איזאק דה ריואז. גם מנוע זה שקל טון,כלומר היה צריך מכונית כדי להוביל את המנוע של המכונית.
יש לציין שבשנת 1816 החליט משה מונטיפיורי לקחת את אשתו הצעירה לטיול בערי אירופה. מסילות ברזל עדיין לא היו בכל מקום ובמכוניות בוודאי שלא טוב ונוח לנסוע ולכן הוא לקח כרכרה עם סוסים. הכרכרה נבנתה במיוחד עבורו בבית חרושת בפריז, לפי תכנון מקורי שלו, בשיא הנוחות האפשרית.
לאחר המצאת המנוע החל מרוץ מהיר לבניית המכונית כפי שאנו מכירים כיום. בין הראשונים היה גוטליב דיימלר ואחריו ויליאם מייבך. באותו זמן בנה גם קארל בנץ מכונית המונעת במנוע שריפה פנימית בעזרת בנזין. בארה"ב בנה אולדס ראנסום, מכונית מודרנית בייצור המוני למכונית ניתן השם "אולדס מוביל".
בשנת 1896 בנה הנרי פורד את המכונית מדגם T בדטרויט. פורד נחשב לאבי המצאת פס הייצור התעשייתי המודרני שהחל לשווק את המכונית מדגם T המונעת בבנזין החל משת 1908. עד לשנת 1927 מכר 18 מיליון כלי רכב. כמובן שאסור לשכוח את אמרתו הפופולארית: "תוכל להזמין פורד T בכל צבע שתחפוץ, ובלבד שיהיה שחור". הנרי פורד היה אנטישמי מוצהר ונחשב לידידו הטוב של אדולף היטלר. הוא הפיץ אלפי עותקים של הפרוטוקולים של זקני ציון".
לעומת זאת בשנת 1950 העניק הנרי פורד השני, בנו של מייסד החברה, מתנה לד"ר חיים ויצמן: מכונית פורד לינקולן קוסמופוליטן.
פורד לקה בהתקף לב בשנת 1938. הוא נפטר בשנת 1947, בגיל 83, מדימום תוך-גולגולתי.
בישראל פותח דגם של מכונית שנקרא "סוסיתא" והיה פופולארי מאוד בשנת ה־70.
תעשיית הרכב בישראל לא זכתה להצלחה רבה. חברת "אוטוקרס" ייצרה במהלך שנות ה-60 מכוניות מדגמים שונים בישראל תחת השמות "סוסיתא" "כרמל" "סברה".
כיום מורכבים בישראל אוטובוסים במפעל "מרכבים "וגם במפעל "הארגז".
הכותב, יעקב מרקל – מדריך מוסמך בתל אביב http://ymarkel.com/